Låt dig inte luras

Bedrägerierna sätter djupa sår i den som blir lurad. Sår som kanske aldrig läker. Alla är överens om att detta måste få ett slut, frågan är bara hur?
Sveriges banker gör ett försök med sitt initiativ ”Svårlurad”.

”Svårlurad” är en gemensam informationskampanj för att uppmärksamma problemet och komma med konkreta tips och råd om hur man själv kan skydda sig och sina närstående mot bedrägerier. Initiativet ”Svårlurad”! syftar till att alla ska bli just det – svårlurade.

Med kampanjen vill Sveriges banker sprida kunskap och information om hur man bäst skyddar sig mot bedrägerier, och samtidigt ge verktyg till närstående att hjälpa dem i sin närhet.

”Svårlurad!” är en hemsida med tips om vad du ska se upp med och hur du ska agera om du till exempel får ovanliga sms eller skumma telefonsamtal. Det enkla svaret är att inte svara på några sms och framför allt inte öppna några länkar som skickas till dig. Och ett telefonsamtal är alltid enkelt att avbryta genom att lägga på luren.

Gör som vi beskriver i ett par artiklar i det här numret: Lita inte på att ett telefonnummer som står i ett mejl eller sms går dit det ska. Ta i stället reda på det riktiga numret via Eniro.se eller Hitta.se. Var inte heller rädd för att kontakta din bank (VIKTIGT: slå upp numret själv) och fråga om hur de kan hjälpa dig mot bedragare. Tänk på att det inte finns några dumma frågor. Prata också om det här med dina nära och kära, med dina vänner och bekanta. Det kan underlätta om du känner dig orolig.

Läs hela artikeln i det aktuella numret av Här&Nu på sidorna 8, 20 och 22.

Text Markus Dahlberg Foto Svårlurad

Senaste artiklarna