När priserna går upp köper vi mer godis och mindre frukt.

Mer godis, mindre frukt

Svenskarna köper allt mindre frukt och kaffe, medan försäljningen av läskedrycker, godis och choklad ökar. Det visar nya siffror från statistikmyndigheten SCB.

I volym räknat minskar matförsäljningen generellt. Mellan 2021 och 2022 minskade volymen av sålda livsmedel och drycker med 2,7 procent.

Däremot betalade vi mer för maten, 356 miljarder år 2022 jämfört med 334 miljarder är 2021. Vi får alltså mindre mängd livsmedel trots att vi betalar mer pengar för maten.

Det är inflationen som gör att maten trots minskad volym kostar mer. Det är väl därför som vi köper allt mindre mängder av frukt och grönt, fisk, kaffe och te.

Medan vi köper allt mindre av vissa varor finns det några som faktiskt ökar. Volymmässigt ökar försäljningen av läskedrycker, juicer. Socker, choklad och godis.

Text Markus Dahlberg Foto iStockphoto

Senaste artiklarna