Telefonbolag döms för falsk marknadsföring

I sin marknadsföring hävdar telefonbolaget Seniortelefoni Sverige AB att de har ”En varm och personlig kundservice”. Kunderna är inte av samma åsikt. Hittills har Seniortelefoni fått över 80 anmälningar där äldre anser att de lurats att teckna ett telefonabonnemang som de egentligen inte vill ha. Patent- och marknadsdomstolen har nu dömt Seniortelefoni för brott mot marknadsföringslagen.

Enligt Konsumentombudsmannen, KO, har företagets säljare gett sken av att kunderna skulle få en seniorrabatt på sitt vanliga abonnemang, men i själva verket handlade det om att byta operatör.
”Företaget har riktat in sig på äldre personer och enligt vår uppfattning har företaget på ett mycket fult sätt medvetet lurat dem att de skulle få en rabatt på sitt ordinarie telefonabonnemang”, skriver Carolina Andersson”, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Konsumentombudsmannen satte igång processen efter att Konsumentverket fått drygt 50 anmälningar med klagomål på Seniortelefoni. Under processens gång fortsatte klagomålen att komma in och sammanlagt finns 81 anmälningar mot Seniortelefoni Sverige AB. Samtliga från människor i åldern 72–82 år.
Enligt domen måste företaget fortsättningsvis vara tydligt med vem som ringer och vad syftet är, samt att informera ordentligt om ångerrätten. Om inte väntar vite på upp till en halv miljon kronor.

Seniortelefoni ska också betala en så kallad marknadsstörningsavgift på 50 000 kronor. Bolaget och ägaren ska också solidariskt ersätta Konsumentombudsmannen för rättegångskostnader med 30 580 kronor.
Bolagets ägare, Sofie Stopar, säger till Norrköpings tidningar, NT.
– Vi på Seniortelefoni Sverige AB accepterar domen i ärendet med KO, samt marknadsstörningsavgiften på 50 000. Domen avser gamla förhållanden och vi har sedan länge vidtagit rättelse.

Text Ullacarin Tiderman Foto iStockphoto

Senaste artiklarna