Är äldre en fara i trafiken? Transportstyrelsen vill se utökade kontroller av hälsan på äldre förare.

Transportstyrelsen vill se högre krav på äldre förare

Allvarliga trafikolyckor där äldre förare varit iblandade har på nytt öppnat frågan om det bör ställas högre krav på äldre förare, eller att införa tester efter fyllda 65 år.
Transportstyrelsens chefsläkare Lars Englund menar i en intervju i Sveriges radio att han vill ställa högre krav på äldre förare.
– Fler körkort borde återkallas, men doktorerna vill inte hålla i yxan, sa han i intervjun.

Mellan 8 000-9 000 körkort återkalla Transportstyrelsen varje år på grund av förarens hälsotillstånd. Vanliga skäl är demens, olika ögonsjukdomar eller stroke.
Enligt det svenska systemet ska läkarna anmäla när de upptäcker att en patient drabbats av sjukdomar som gör dem olämpliga som förare.

Men Transportstyrelsens undersökning visar att få läkare gör det. Enligt undersökningen är det bara mellan 10 till 20 procent av demensfallen som faktiskt anmäls. Läkaren kan göra undantag och avstå att anmäla om de i stället gör en muntlig överenskommelse med patienten om att sluta köra bil.
– Det är inget bra system vi har, och undantaget gör det skakigare. Läkarna måste bli mer följsamma med regelverket, säger Lars Englund till Sveriges Radio.

Läkarna vill inte vara taskiga
– Tiotusentals människor blir olämpliga varje år, och doktorerna vill inte hålla i yxan. Ofta har man redan gett en diagnos om en sjukdom som inte är något kul, och då vill man inte vara ännu mer stygg. I den juridiska hanteringen står ju också läkarens namn i anmälan. Många patienter blir arga och byter läkare, säger han. Transportstyrelsen har inlett ett arbete för att avgöra om regelverket borde förändras. I en del europeiska länder behöver exempelvis förarna genomföra obligatoriska hälsokontroller efter en viss ålder. Även i de nordiska länderna finns flera olika system.

– Det finns flera vägar vi kan gå. Man kan skärpa läkarnas anmälningsplikt och man kan införa obligatoriska periodiska kontroller. Det finns för och nackdelar med alla system, och informationen är lite vag, säger Lars Englund.
Samtidigt medger han att det är svårt att se om det finns samband som mellan äldre som kör med sjukdomar och att de faktiskt skadar andra i trafiken. I början av augusti skadades sex barn utanför Tierp efter att en 80-årig man kört på dem med sin bil. Enligt polisen var en förklaring till olyckan att han bländades av starkt ljus när han körde.

Trampade på fel pedal
Den 8 augusti omkom en kvinna i 90-årsåldern och två andra skadades utanför en vårdcentral i stockholmsförorten Högdalen. Enligt polisen skedde olyckan sedan en 84-årig kvinna råkat trampa på fel pedal, varpå hon backade in i en grupp människor.

Enligt Lars Englund menar att olyckstyperna är samtidigt typiska för äldre med sjukdomar.
– Att trampa på fel pedal är en typisk olycka för någon som har en hjärna som inte är frisk, eller en hjärna som är långsam. Bländning av solen kan exempelvis bero på grå starr, då man upplever att det blir helt vitt när man utsätts för starkt solljus. Händer det mycket i trafiken så kan det slå slint, säger han i intervjun.

Text Ullacarin Tiderman Foto iStockphotos

Senaste artiklarna