God hälsa med medelhavskost

Genom att äta mycket rapsolja, bladgrönsaker, fullkorn, baljväxter, nötter och lite potatis kan äldre förlänga livet med några år, enligt en svensk studie. Det är en försvenskad variant av den så kallade medelhavskosten, som i flera studier visar positiva effekter på hälsan.

Medelhavskosten som studerats i de flesta undersökningar innehåller olivolja i stället för rapsolja och ingen potatis. Det är en kost som åts på Kreta på 50-talet och innehåller nästan inget socker och ganska lite animaliska produkter. En kost som enligt studier tycks minska risken för en rad sjukdomar.
I den svenska studien från Sahlgrenska i Göteborg har man i mer än 40 år följt drygt tusen 70-åriga män och kvinnor från Göteborg. Och resultaten visar att man förlänger livet med två till tre år också med en försvenskad variant av medelhavskosten.

Minskar risk för sjukdomar
Däremot visade sig en kost med mycket kött, mycket socker och lite fisk i motsvarande grad ge ett kortare liv. Livslängden påverkades också av andra saker och den förväntade dödligheten var högre hos rökare och personer med större midjemått.
Tidigare har andra studier visat att medelhavskost minskar risken för astma hos barn, ger längre förväntad livslängd och minskar risken för stroke och död i hjärtsjukdomar. Och en stor amerikansk studie som följt 38 000 personer i fem år, såg starka samband mellan denna kost, färre dödsfall och minskad risk för cancer och hjärtsjukdom.

Något glas vin går bra
En allsidig kost med olivolja, mycket grönsaker, men lite animaliska produkter och då helst fisk och fågel, verkar vara den bästa kosten för ett långt och hälsosamt liv, menar forskarna.
Ett glas vin då och då är också helt i sin ordning. Även frukt tillhör de produkter som brukar ingå i denna nyttiga matkombination. Däremot bör man undvika transfetter och socker.
I studien gör också forskarna den markeringen att det skulle vara meningsfullt att lägga mer engagemang i att ge rekommendationer om hälsosam medelhavskost direkt till äldre för att förbättra deras hälsa. När mat kommer på tal bör läkare med flera i stället uppmuntra ökad konsumtion av frukt, grönsaker, fullkorn och fisk och minskat intag av kött och mejeriprodukter till fördel för andra proteinkällor som baljväxter.

  • Fakta transfett
    Transfett bildas när flytande växtoljor ”härdas”. Härdning är en teknik som används i livsmedelsindustrin för att göra fettet hårdare så att produkterna får önskad sprödhet, fasthet och smältpunkt. Det ökar även hållbarheten.
    Liksom mättat fett höjer transfettet halten av det onda LDL-kolesterolet i blodet och minskar halten av det goda HDL-kolesterolet. Det ökar i sin tur risken för hjärt- och kärlsjukdom. Enligt de vetenskapliga studier som finns kan transfett öka risken för hjärt- och kärlsjukdom mer än motsvarande mängd mättat fett.
    Källa: Livsmedelsverket

Text Ullacarin Tiderman Foto iStockphoto

stLight.options({publisher: "53875c69-490e-4fdc-88e8-0bb167809031", doNotHash: false, doNotCopy: false, hashAddressBar: false});

Relaterade artiklar

Senaste artiklarna