”Logga aldrig in med bankdosa över telefon”

De senaste månaderna har Pensionsmyndigheten sett att bedrägerier mot pensionärer har ökat mycket kraftigt.
– Du ska aldrig logga in med bankdosa eller Bank-ID om någon som kontaktat dig över telefon eller internet ber dig om det, varnar Estrella Zarate, enhetschef kundsynpunkter och kundinformation på Pensionsmyndigheten.

Bedragare som uppger sig jobba för olika myndigheter, exempelvis Pensionsmyndigheten, har sedan i höstas kontaktat äldre via sociala medier och telefon. De påstår sig kunna hjälpa till med en utbetalning som du har gått miste om, men bara om du agerar snabbt. Genom att uppge personnummer och kontonummer, samt använda dig av bankdosa för att legitimera dig, påstås du kunna få del av pengarna. Men i själva verket använder bedragaren uppgifterna till att länsa ditt konto.

Har detaljerad information
Det kan vara svårt att upptäcka att man är med om ett bedrägeri. Bedragarna kan ibland redogöra för detaljerad information om dig, till exempel har det framgått att de ibland vetat om att den som de kontaktat nyligen har ansökt om bostadstillägg. Bedragarna presenterar sig i en del fall också med namn som stämmer överens med personer som på riktigt arbetar vid myndigheterna. De använder sig också av myndigheternas logotyper och typsnitt och pratar på ett förtroendeingivande sätt.

Men en sak som alltid skvallrar om att det är frågan om en bluff är att de ber om kontouppgifter och inloggning. Ingen seriös aktör gör någonsin detta.

– För att undgå att drabbas är det därför viktigt att man aldrig lämnar ifrån sig bankuppgifter eller loggar in på sitt konto på anmodan av någon som tar kontakt utifrån, oavsett vilken myndighet personen påstår sig representera, säger Estrella Zarate, enhetschef kundsynpunkter och kundinformation på Pensionsmyndigheten.

Slår till i utbetalningstider
Bedrägerierna väntas öka i intensitet nu när det orange kuvertet skickas ut. Då har många funderingar om sin pension och bedragarna har en ingång genom att låtsas komma från Pensionsmyndigheten. Likaså kommer skatteåterbäringen i mars sannolikt att innebära fler bedrägeriförsök, då bedragarna också använder Skatteverket som avsändare när de kontaktar sina offer.

Polisen och Pensionsmyndigheten arbetar för fullt med att stoppa bedrägerivågen och även SKPF Pensionärerna är involverade i arbetet. Genom att många aktörer delar information med varandra om bedrägerierna försvåras brottslingarnas arbete. Det är därför viktigt att alla som drabbas hör av sig till Pensionsmyndigheten eller Polisen och berättar vad de varit med om.


Så kan du skydda dig:
Om du har ett missat samtal i din telefon – återring inte genom att trycka/klicka på det missade telefonnumret, utan slå in numret manuellt i stället. En del bedragare kan göra så att det visas ett annat nummer på din telefon (exempelvis ett nummer som går till Skatteverket) än det nummer som bedragaren ringde ifrån. Genom att slå in numret manuellt när du ringer upp riskerar du inte att hamna hos bedragaren.

Om du drabbas av en kontolänsning är det viktigt att du kontaktar din bank först, innan du kontaktar polisen. Under de första 24 timmarna efter att bedragarna har fört över pengarna kan banken spåra transaktionen. Därefter blir det allt svårare att följa den.

Logga aldrig in med bankdosa eller Bank-ID när någon som kontaktat dig över telefon eller internet ber dig om det.

Bedragarna påstår sig komma från myndigheter som Skatteverket, Pensionsmyndigheten, Migrationsverket och Försäkringskassan. Bedrägerierna ökar ofta i samband med dessa myndigheters utbetalningsperioder.

Text Rikard Johansson Foto Istock

Senaste artiklarna