Ann och Tomas Rydh är pensionärer, men jobbar för fullt. Hon broderar och målar, han skulpterar och målar. Det är mycket traktorer, rallybilar och motorcyklar i deras verk.

Rostigt och medfaret blir konst hos Rydhs

KONSTHANTVERK Hon broderar traktorer och målar rallybilar. Han bygger fria tolkningar av motorcyklar. Paret Ann och Tomas Rydh gillar det använda, det rostiga och det lite medfarna.
– Det som är lite slitet, både människor och miljöer, säger Tomas.

De har båda gillat motorer, motorsport, bilar och motorcyklar sedan barnsben. Tomas har kört motorcykel som ung. Det har Ann inte gjort, och hon har ingen önskan att köra, eller åka med
– Jag erbjöd mig att köpa en sidovagn, skrattar Tomas.
– Jag sa aldrig, ryser Ann.

Motorintresset, speciellt motorcykelintresset hänger ihop med tidiga minnen för dem båda.
– Sommarloven hos min farfar. Jag skrotade runt i hans snickarbod. Det var lite som i böckerna om Findus och Pettson med saker överallt, säger Tomas.

Motorintresserade syskon
Ann har två äldre bröder som var motorintresserade.
– En var mekaniker åt rallyföraren Tord Holmström. Jag fick vara med på tävlingarna, bara jag var tyst. Det var superspännande. Jag har fikat med Stig Blomqvist, det var stort!
Stig Blomqvist körde för Saab tills fabriken lade ner rallyverksamheten 1980. Han blev rallyvärldsmästare 1984 i en Audi. Och han har vunnit Svenska rallyt sju gånger.

Anns intresse för rallybilar är rent estetiskt. Hon har aldrig kört själv.
– Bilar är vackra. Jag jobbade som bildlärare med fordonselever på en gymnasieskola och fick höra att de var besvärliga och svåra. Det tyckte inte jag. Vi hade jättemycket att tala om. De kunde allting om bilar och former och hade koll på det estetiska, och vi byggde traktorer i lera.

Skapande på heltid
För lite drygt tio år sedan började hon brodera traktorer, och visade sina traktorbilder på en utställning.
– Det var en av de roligaste utställningar jag har haft. Där kom tanterna och sa till gubbarna att de måste komma och titta och gubbarna gick länge och dividerade.

Både Ann och Tomas har varit bildlärare. Numera är de pensionärer och ägnar sig åt eget skapande på heltid. Huset, några mil söder om Kalmar, har de byggt ut i omgångar och de har varsin verkstad.
– Jag har alltid hållit på med egna projekt. 2004 gick jag med i Broderiakademin. Det blev en nystart, det var kul att göra något helt annat, säger Ann.

Broderiakademin är en förening med drygt 1 100 medlemmar som vill främja intresset för fritt broderi genom utställningar och kurser.
– Det är väldigt roligt att brodera. Men jag sprättar upp mer nu än i början.

Egna tolkningar
Hon arbetar gärna med utgångspunkt från folkligt traditionellt broderi, som skånskt yllebroderi, men gör sina egna tolkningar, samlar lappar och gör applikationer, kombinerar måleri och broderi. Motivvärlden är djur, motorer och landskap.

Tomas hittar inspiration till sina motorcykelmodeller på nätet, och experimenterar friskt. En tom läkerolask blir en utmärkt packväska, botten på en läskburk blir en fälg. Däcken gör han av lufttorkad lera.

Nya sammanhang
Verkstaden är fylld av bra-att-ha-saker, som får nytt liv i nya sammanhang.
– Jag använder nog gammalt skräp till hälften av mina modeller, tror han.
Bra saker när man ska bygga motorcyklar är stängseltråd.
– Jag tror att jag har gjort av med närmare 200 meter.
Wellpapp är också bra.

Tomas jobbar intuitivt, och ofta i serier. De första motorcyklarna var mer exakta, mer lik förebilden. I dag gäller fria tolkningar. Men han gör också andra färdmedel, luftfarkoster, trehjulingar och cykelbilar. Cykelbilar är i dag nästan bortglömda, men under andra världskriget var det många ungdomar som byggde och tävlade med cykelbilar, små lätta fordon som trampades fram som cyklar.
Ann och Tomas ställer för det mesta ut sina alster i Småland. De deltar i Konst Runt, ett årligt återkommande evenemang där konstnärer i Kalmar, Torsås och Emmaboda under en helg öppnar sina ateljéer.

Text Karin Asmudsson Foto Kristina Wirén