Till havs med sardiner och müsli

I 300 dagar, kanske till och med 400, kommer Sven Yrvind, 78, att leva ombord på sin egenhändigt byggda båt Exlex. Målet för resan är Dunedin på Nya Zeelands sydostkust.
Med resan vill han bevisa att små lågenergibåtar är bäst för långsegling – billiga, sjösäkra, lätthanterliga och miljövänliga.

Båten är bara 5,76 meter lång och en dryg meter bred. Här ska Sven Yrvind samsas med 250 kilo färdkost och allt annat som han kan behöva, sovplatsen är ett litet krypin med en tre centimeter tjock madrass. Han sover i en sovsäck.
– Det som kommer att nöta mest är tidens tand. Dygn efter dygn, månad efter månad kommer väder och vind att nöta och slita på både båt och människa, säger Sven Yrvind.

Men tråkigt, nej det kommer det inte att bli. Efter en månad är man inne i en annan lunk, ett särskilt tillstånd och man får tid att tänka en tanke till slut, påstår han.
– Djuren har aldrig tråkigt, en fågel som sitter på en gren, eller en haj som simmar i havet. De bara är, de har inte tråkigt, menar Sven Yrvind.

Dör hellre på havet
Inte heller känner han någon rädsla inför den långa resan och de väderväxlingar, stormar, isberg och flytande bråte som kan ställa till med problem.
– Det är inte mycket att vara rädd för. Havet är mitt element. På havet känner jag mig som fisken i vattnet, på land som en fisk i skogen,
– Någonstans kommer man fram – annars dör man. Men det är bättre än äldrevården, att ligga i en säng och få liggsår. Eller att vara fastkopplad med en massa slangar och maskiner.

Det är en liten man som jag möter på kajen där han förtöjt båten vid Långholmen i Stockholm, bara 167 centimeter lång och 70 kilo tung. Och hans livsutrymme i kajutan är inte mycket större, det som kommer att bli hans allrum, matplats och sovplats. Båten; knallgul, liten och nätt, utan köl, för att den på bästa sätt ska rida ut de väntande stormarna. Och med vattentäta skott så att den både ska klara att slå runt och ligga uppochner utan att ta in vatten. I väntan på att flytkraften vänder den rätt.

Krockade med en val
Maten kommer att bestå av müsli med bär samt sardiner i bruk. I skaffningen ingår också 60 liter vatten, därefter ska han genom en snillrik anordning samla regnvatten för kommande behov.
Enahanda kost? Nej, påstår han. Kor äter gräs och lejon äter kött utan att vilja ha något annat.

På land är jag som en fisk i skogen.

Det är inte första gången som Sven Yrvind ger sig av på de sju haven med ett självbygge. Redan 1962, bara 23 år gammal, gjorde han sin första långtur och det har blivit ytterligare resor genom åren. Han har rundat Kap Horn, seglat till Tristan da Cunha, världens mest isolerade ö, och seglat från Irland till Newfoundland.
Han har prövat sig fram, med olika båtkonstruktioner, förbättrat och utvecklat och sedan gett sig iväg för att testa om hans beräkningar och konstruktioner håller måttet. Och hittills har han nått sina mål även om han kapsejsade vid Kap Horn och krockade med en val på en av sina seglingar.

Plågsamma skolår
Sven Yrvind är född på Brännö på västkusten. Och i sin barndom fick han ro över till grannön för att köpa mjölk. De första fyra skolåren var plågsamma, han fick stryk av läraren och mobbades av sina kamrater – ingen upptäckte att han hade svår dyslexi.
Skolgången avslutades dock på Viggbyholms internatskola, där man hade en särskild reformpedagogik som passade honom betydligt bättre.
– Men jag klarade aldrig språk. Jag hade underkänt i svenska, engelska och tyska, men stort A i kemi och litet a i matematik och fysik, berättar han.

Inte heller militärtjänstgöringen blev vad han hoppades på. Sven Yrvind var alltför egensinnig för befälens smak och trakasserier och bestraffningar eskalerade. Till slut hamnade han i fängelse för ordervägran och desertering, när han avvikit från en bestraffning där han blev inlåst på sjukavdelningen.
– Läkaren skrev ut mig om jag skrev under på att jag var psykopat. Och då gjorde jag det.
Allt därefter har han gått sin egen väg och lyssnat på sin egen inre röst. Under en tid på 60-talet var han lärare i matematik och ansågs vara en särdeles begåvad pedagog.

Hoppas hinna fram innan 80
Men mesta delen av sitt liv har han ägnat sig åt båtkonstruktioner, utveckling av energisnåla båtmodeller och olika uppfinningar. Bland annat är han upphovsmakaren till Bris-sextanten, världens minsta som ryms på en tumnagel, och som sätts på glasögonen vid navigation till sjöss.
Nu hoppas han att han närmar sig den mest perfekta båtmodellen för långfärdssegling.
Han har redan börjat skissa på en modell som kommer att bli ett par meter längre och 16 centimeter bredare än Exlex. Den ska han bygga när han kommer fram till Nya Zeeland.

Han räknar med att närma sig slutdestinationen i god tid till sin 80-årsdag den 22 april 2019 då det är varmt och behagligt på södra jordklotet.
I april nästa år lämnar han Sverige med Exlex på släpkärra. I slutet av månaden avseglar han från den irländska östkusten med målet i sikte. I november rundar han Sydafrika, då är det som maj här hemma.
– Men vädret vet man inget om, säger han.
– Det kan gå bättre eller sämre. Eller förmodligen tillräckligt bra, säger Sven Yrvind.

  • Sven Yrvind
    Född: 22 april 1939 på Brännö, utanför Göteborg, som Sven Ragnar Lundin.
    Gör: Svensk författare, småbåtsbyggare och ensamseglare. Han har skrivit den självbiografiska boken Bris om hur han byggde och seglade med sina båtar Bris I–VI. Han var bland annat den första svensk som ensam rundade Kap Horn, och har tilldelats Royal Cruising Clubs medalj för gott sjömanskap. Han är uppfinnare av Bris-sextanten.

Exlex är bara 5,76 meter lång.

Sven Yrvind ska leva på sardiner och müsli under sin resa.

Text Ullacarin Tiderman Foto Ullacarin Tiderman

Senaste artiklarna