Erik, 91, slutar med flaggan i topp

I ett helt år gick Erik Berger och grämde sig. Han avslutade sin unika racerförarkarriär i fjol med att krascha. Alltså gjorde världens äldsta racerförare comeback i år, 91 år gammal.

– Vill du ha godis?
Erik Berger bjuder på kaffe och godis från sin sponsor konfektyrfabrikanten i depån vid racerbanan utanför Falkenberg. Han är på strålande humör, han ska göra comeback i säsongsavslutningen i historisk racing.

Erik Berger fyllde 91 den 18 juli i år. Ett certifikat från Guiness rekordbok intygar att Erik Berger i fjol var världens äldsta aktiva racerförare. Han tyckte då att det var lagom att sätta punkt för karriären året han fyllde 90. Men hans sista tävling slutade snöpligt: han kvaddade bilen.
Det hade han svårt att smälta. Gradvis växte tanken sig starkare på att göra om den sista tävlingen.

Folk vill ha autografer
Nu är det dags. Han gör sig i ordning medan fullt med folk vill prata och ha autografer.
– Var är tuggummina? hojtar han, och förklarar att han alltid tuggat under loppen.

Han hittar påsen, börjar tugga och kränger på sig den flamsäkra overallen. Han har gjort det förr, hur många lopp han har ställt upp i vet han inte, men det rör sig om åtminstone 600.
Erik Bergers far drev plåtslageri och butik i Bengtsfors. När Erik Berger var 16 år dog fadern i cancer.
– Innan han dog på Vänersborgs lasarett överlämnade han en portmonnä med 275 kronor. Det var hela kassan, berättar Erik.

Går till jobbet varje dag
Han blev egenföretagare som pojke. Han sålde plåtslageriet och satsade på butiken. När han var 17 träffade han May-Lis, och de har nu hållit ihop i 74 år. Tillsammans har de drivit en rad butiker i Bengtsfors och närliggande orter. Företaget, Bergers Bosättning, drivs numera av barnen Anders och Marie.
– Jag började som springpojke åt far, nu är jag springpojke åt barnen, skojar Erik.

Jag började som springpojke åt far, nu är jag springpojke åt barnen, skojar Erik.

– Jag går till jobbet varje dag. Jag tömmer sopor, kör till vår butik i Säffle och jag expedierar lite också. Men jag hör lite dåligt och jag har svårt att ta telefonsamtal. Jag är så tacksam för varje dag jag får gå dit!
Hans karriär inom motorsporten började i liten skala 1947 och pågick till 1974. Sedan följde ett 23 års långt uppehåll. Han hade vunnit tio svenska mästerskap i banracing – ingen har fler – och någon comeback fanns inte med i planerna.

Kunde inte tacka nej
Men så ringde tidningen Teknikens Värld 1996 och frågade om han ville köra en likadan bil som han skördat sina största framgångar i för en artikel om racing förr och nu. Erik Berger ställde upp och artikeln publicerades. Och lästes av en motorsportentusiast och Erik Berger-fan från förr som erbjöd sig att köpa bilen från artikeln om bara Erik ville tävla med den!

Erik Berger kunde inte tacka nej. Bilen, en Ford Escort i tävlingsutförande, ställdes till hans förfogande och succén var ett faktum. Han vann både första tävlingen och hela serien 1997, den så kallade racinghistoriska cupen.
Allt vassare bilar och fler segrar följde fram till 2015 då Erik Berger tyckte att det var lagom att sätta punkt.

Succéartad comeback
Comebacken i Falkenberg blev succéartad: 91-åringen kom femma i kvalet och femma i mål trots krånglande växellåda. Bilen var inte körbar i det andra och avslutande loppet, men sonen Anders erbjöd sin pappa att ta hans bil. Det blev en ny femteplats.

Och Erik Berger kunde slutligen lägga racingen åt sidan, efter 47 säsonger plus en tävling.

 

Text Lars Vernersson Foto Lars Vernersson

stLight.options({publisher: "53875c69-490e-4fdc-88e8-0bb167809031", doNotHash: false, doNotCopy: false, hashAddressBar: false});